Różne oblicza folkloru

Czy folklor i tradycja mogą mieć współczesną twarz? Czy da się połączyć przeszłość z teraźniejszością, albo jeszcze dalej z przyszłością. Wygląda na to że można…

Dzieje się tak zazwyczaj gdy szeroko rozumiany folklor zyskuje miłośników wśród młodego pokolenia, którzy w świeży i niekonwencjonalny sposób oceniają to, co pozostawiła nam bogata spuścizna kultury ludowej. Jedną z prób potraktowania folkloru z nowoczesnego punktu widzenia podejmują organizatorzy II edycji Międzynarodowych  Małopolskich Spotkań z Folklorem 2015 pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskie.

Myślenice, a także inne miasta Małopolski takie jak Miechów, Sucha Beskidzka czy Wolbrom stają się areną ciekawego kulturowego doświadczenia z udziałem bardzo różnych form folkloru z całego świata, które świadomie łączy się z formami nowoczesnymi.

- Jeszcze kilka lat temu folklor był tym obszarem działalności artystycznej, który częściej deprecjonowano, aniżeli wpisywano do mainstreamu. Dziś jest inaczej. Lepiej. Wysublimowana anatomia folkloru, pozwala na łączenie sztuki współczesnego performansu z twórczością ludową i to stało się podstawą naszego Festiwalu – wyjaśnia Piotr Szewczyk, pomysłodawca i dyrektor Festiwalu.

Układanka folkloru

Sama impreza, to złożona z wielu elementów układanka. Z jednej strony bardzo tradycyjni wykonawcy – w tym roku Zespół Brú Na Bóinne z tańcem Irlandzkim z drugiej Mishermayl LGS Troupe z Pakistanu z programem zbliżonym do tego co oglądamy w produkcjach Bollywood. Wszystko to okraszone polskimi wykonawcami sceny folkowej m.in. Caci Vorba, Orkiestra św. Mikołaja, Sokół Orkiestra czy bardzo młodego projektu muzycznego Vorbire Maestra.

Chcemy eksperymentować, szukać inspiracji w folklorze, ale nie chcemy przekraczać cienkiej granicy między kiczem, karykaturą a zaklętym w muzyce i tańcu ludowym pięknem. Dlatego bardzo starannie zapraszamy te zespoły, które z folklorem eksperymentują – wyjaśnia Tomasz Pawlak, dyrektor muzyczny Festiwalu.

Prób łączenia tradycji z nowoczesnością będzie więcej. Pierwszym takim podejściem będzie fragment koncertu inaugurującego Festiwal w dniu 3 lipca 2015 roku na Rynku w Myślenicach. Etiudę taneczną z udziałem tancerzy współczesnych i grup z Pakistanu i Indonezji przygotuje wybitny tancerz i choreograf (współpracował m.in. z You Can Dance) Andrzej Starowicz. Taneczna podróż w czasie przyniesie wiele ciekawych spotkań z muzyką i tańcem – nie koniecznie tradycyjnym.

Festiwal w internecie. Musi być.
 

Organizatorzy Festiwalu w sposób świadomy i przemyślany kreują także swoją obecność w internecie – zwłaszcza zaś w mediach społecznościowych. Jak podkreśla Katarzyna Maria Zaczek z komitetu organizacyjnego impreza musi mieć swoje odbicie w sieci. Stąd inicjatywa powołania internetowej telewizji festiwalowej, współpraca z popularnymi blogerami life-stylowymi takimi jak np. zespolyludowe.pl, obecność  na youtubie, facebooku, twitterze i wielu innych.

- Bardzo często na maila lub w wiadomościach prywatnych na facebooka dostajemy informacje o tym, że robimy dobrą „robotę”. Wydaje mi się, że trafiamy do różnych środowisk. Są to zarówno osoby starsze jak i  młodsze. Pozwalamy się wypromować tancerzom, muzykom a nawet zespołom całkowicie za darmo – mówi Mateusz Robert Zawada, założyciel jednego z najbardziej popularnych w Polsce profili folkowych Dance folk is my life

 

Jak cię widzą tak cię piszą

Motywy ludowe, nie tylko polskie ale także z innych części świata królują w modzie od wielu sezonów. Dzieje się tak dlatego, że kultura ludowa daje nam zasadniczo nieograniczone możliwości łączenia wzorów, motywów, kolorów, fasonów, itp. Podczas Międzynarodowych Małopolskich Spotkań z Folklorem także i ten element łączenia ma znaczenie. Projekty koszulek, toreb, smyczy i innych atrybutów wypływają wprost z inspiracji folklorem. Ciekawe połączenia realizuje młode małżeństwo, które stworzyło rozpoznawalną już markę odzieżową „Pijani Folklorem”.

- To jest taka zabawa formą, treścią i wzornictwem – folklor uzupełniony o elementy popkultury. To sprawia, że młodzi ludzie chętnie identyfikują się w ten sposób z kulturą regionalną -  wyjaśnia Natalia Nowacka, doktorantka Krakowskiej ASP.

fmt

Czy ludzie to przyjmują?

Wraz z transformacjami ustrojowymi czy gospodarczymi społeczeństwo polskie staje się bardziej krytyczne wobec tego co oferuje szeroko pojęte środowisko artystycznej. Tak samo jest z folklorem, choć nie wolno naruszać jego autentyczności, to wręcz wskazane jest eksperymentowanie na różnych płaszczyznach, tak by z kultury ludowej wyciągać różne znaczenia – te na płaszczyźnie artystycznej (np. wzornictwo, muzyka), jak  i społecznej (tolerancja, współpraca, patriotyzm).

Według mnie ogromny wpływ na ludowe inspiracje mają znani muzycy. Mowa tutaj o m.in o Cleo, Enej, Zakopower  i innych, którzy śpiewają piosenki nawiązujące gdzieniegdzie do folkloru. Uważam, że wszystkie osoby, który działają na rzecz folkloru mają wpływ na to jak zmienia się jego postrzeganie w dniu dzisiejszym, również Dance Folk is my life. Przynajmniej taką mam nadzieję – kończy Mateusz Robert Zawada.